Der er vildt mange fremmedord involveret i at lære om hjemmesider, online handel og ikke mindst om SEO optimering. Derfor har vi snuppet denne fremragende ordforklaring på en masse af de tekniske betegnelser, du ofte hører – eller læser om. God fornøjelse!
De første ord
Ankertekst – Anchor text
Ankerteksten er den tekst, der er selve linket. Mystificeret? Det skal du ikke være. En af de mest benyttede ankertekster er “Klik her” (så forstår du, hvad jeg mener – ikke?). Ankertekster er en meget vigtig del af søgemaskineoptimering – både på din hjemmeside og på de andre hjemmesider, der linker til dig.
Black Hat SEO
Uha da! Det er en betegnelse, der bruges i flæng og ofte forkert. Men det er altså en betegnelse for søgemaskineoptimering med brug af teknikker, der absolut er i strid med søgemaskinernes retningslinjer. Nogle synker så dybt, at de hacker sig ind på andres hjemmesider og/eller misbruger deres adgang til samme. Det er ikke Black Hat SEO – det er bare kriminalitet.
Cloaking
Engang en meget effektiv og hurtig metode. I dag er den stadig effektiv – men kun i få dage. Søgemaskinerne er blevet forrygende til at opdage det, og straffen falder prompte. Der er ingen grund til at forklare konceptet yderligere, for du skal slet ikke i nærheden af det. Du har købt denne bog, fordi du vil noget seriøst med søgemaskiner, og så skal du ikke bruge cloaking. Der er også kun ganske få tilbage på markedet, der arbejder med de metoder. Og dem har du ikke lyst til at give adgang til din hjemmeside!
CMS – Content Management System
Betyder blot indholdsstyringssystem – og det er det system, der danner hjemmesiden. Er ofte hostet af udbyderen, men kan også være ”gratis” systemer som WordPress, Typo 3, Joomla m.fl.
Domain Rank (DR)
Kommer fra især AHREF. Det er det firmas måde at rangordne “kvaliteten” af et domæne i forhold til den værdi, det kan give at få et link fra det pågældende domæne. Det er i bedste fald en temmelig upræcis indikering – ikke mere. Desværre tror mange, at et link fra et domæne med en høj DR er indgangen til perleporten – men faktum er, at Google har en helt anden vurdering af domæner og de URLs, der linkes fra. Lad være at hænge dig unødigt i DR, for det gør Google bestemt ikke. Faktisk bruger de overhovedet ikke data fra AHREFS – naturligvis.
Googlebot
Googlebot er det officielle navn for den lille ”robot”, som Google bruger til at gennemtrevle hele internettet. Ham kommer du til at lære meget mere om, og gør du ham til din ven ved at sikre hans arbejdsbetingelser bedst muligt, er en stor del af dit arbejde allerede gjort.
Googlebot Mobile – jamen det er såmænd også googlebot – “han” læser blot din hjemmeside, som en mobiltelefon ville gøre det. Og i dag er det næsten udelukkende googlebot mobile, der crawler nettet – husk lige på det til senere i bogen!
Indgående links – Inbound links
Indgående links er links fra andre hjemmesider af enhver art til din hjemmeside. Dem kommer du til at høre meget mere om.
Kildekode
Ikke nær så fancy, som det lyder. Kildekoden er blot al den kode, der danner din smukke og smarte hjemmeside. Du kan se den, hvis du vil – og når du er færdig med denne bog, vil du garanteret se den. Du kan nok slet ikke lade være!
I din browser får du kildekoden frem ved at vælge ”Vis > Kilde” oppe i topmenuen. Du kan jo prøve at gøre det nu – men lad dig ikke skræmme!
Konverteringsoptimering
Det er – i al sin enkelhed – arbejdet med at få flere af dine gæster til at gøre det, du gerne vil have dem til at gøre. Købe, bestille, tilmelde osv. Og det er en videnskab for sig – men det grundlæggende er bare sund fornuft.
Det er betegnelsen for hele processen med at få masser af gode indgående links til din hjemmeside. Linkbuilding kan være dit eget arbejde med at tilmelde hjemmesiden til kataloger – og det er også linkbuilding, når du beder en af dine samarbejdspartnere om at linke til dig, skriver noget på et debatforum med link til din hjemmeside etc. Og du kommer til at høre så meget om linkbuilding, inden du er færdig med bogen her, at du drømmer om det om natten.